Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer
Menu

ΔΙΔΑΚΤΟΡΙΚΑ ΓΛΩΣΣΑΣ-ΓΛΩΣΣΟΛΟΓΙΑΣ

Το διδακτορικό πρόγραμμα της κατεύθυνσης στηρίζεται στην αντίληψη πως η μελέτη της γλώσσας δεν αποτελεί αυτοσκοπό· πως τα αποτελέσματα μελετών της γλώσσας, είτε αυτή μελετάται σε συνάρτηση με τις κοινωνικές και ιστορικοπολιτικές συντεταγμένες, με τις νοητικές και ψυχολογικές λειτουργίες του ανθρώπου ή ως αυτόνομο σύστημα σημείων έχουν πάντα μια «πρακτική» χρησιμότητα. Ανάλογα με το σκοπό της μελέτης, τα ευρήματα μπορεί να εξυπηρετήσουν στόχους τόσο διαφορετικούς όσο είναι, για παράδειγμα, ο κοινωνικός γλωσσικός προγραμματισμός, η γλωσσική εκπαίδευση, η πρακτική της μετάφρασης ή διερμηνείας, η θεωρία και πρακτική της λεξικογραφίας, η διαχείριση της επικοινωνίας σε επαγγελματικούς χώρους ή η οργάνωση της πληροφορίας σε συστήματα των νέων τεχνολογιών, η ανάπτυξη εργαλείων για τη γλωσσική ρύθμιση, τη γλωσσική εκμάθηση ή την αξιολόγηση της γνώσης της γλώσσας. Οι στόχοι αυτοί αποτελούν αντικείμενα με τα οποία μπορούν να ασχοληθούν οι υποψήφιοι/ες διδάκτορες του ΠΣ.

Διδακτορικές Διατριβές του Τομέα Γλώσσας-Γλωσσολογίας (από το 2000)

  • Βασιλική Γκέκα (2021). The Contribution of Constructions to Dialogicity and Discourse Unit Delimitation: A Corpus-Based Analysis of “Believe (you) me”, “Believe it or not”, “Think again”, and “Mind you"
  • Αικατερίνη Κουρκουλή (2021). Investigating Greek EFL Teachers' Participation in Online Communities of Practice as a Means of Professional Development
  • Βιργινία-Μαρία Μπλάνη (2018). Text Grammar in KPG Candidates’ scripts: A Corpus-based Approach
  • Μαρία Τσαμπουράκη (2017). Fantasy Literature: Rings in Translation
  • Στυλιανή Καρατζά (2017). Analysing Multimodal Texts and Test Tasks for Reading Comprehension in the KPG Exams in English
  • Βασιλική Οικονομίδου (2016). Factors Affecting Read-to-write Task Difficulty
  • Γεώργιος Γιώτης (2015). Exploring Listening Comprehension Difficulty in Language Proficiency Testing
  • Αναστασία Ροθώνη (2015). The Everyday Literacy Practices in English of Teenagers Living in Greece: An Ethnographic Multiple Case Study [Abstract]
  • Ελένη Χαραλαμποπούλου (2015). Listening Comprehension in Language Proficiency Tests: A Study of EFL Test-Takers’ Strategy Based Performance in Listening Testing Situations [Abstract]
  • Ελισάβετ Αποστόλου (2014). Exploring Listening Comprehension Difficulty in Language Proficiency Testing [Abstract]
  • Ξένια Δελίεζα (2014). The Impact of Oral Examiners’ Conduct on Candidates’ Performance: The Case of the KPG Exam in English [Abstract]
  • Σταυρούλα Κεφαλά (2014). The Role of Translation in Tourism Advertising [Abstract]
  • Σταυρούλα Λαγού (2014). The Multi-Cultural Greek School: The Immigrant Learner within the Greek ELT Framework [Abstract]
  • Τρισεύγενη Λιόντου (2013). The Effect of Text and Reader Variables on Reading Comprehension: The Case of the Greek State Certificate of English Language Proficiency Exams (KPG): A New Text Difficulty Index for Automatic Text Classification [Abstract]
  • Άννα Πιατά (2013). Conventionality and Creativity in the Conceptualization of Time in Modern Greek: Metaphors and Blends in Language and Literature [Abstract]
  • Μαρία Σταθοπούλου (2013). Task Dependent Interlinguistic Mediation Performance as Translanguaging Practice: The Use of KPG Data for an Empirically Based Study [Abstract]
  • Θωμαή Δαλπαναγιώτη (2012). A Frame-driven Approach to Bilingual Lexicography: Lexical Meaning and Usage Patterns in Greek and English Motion Verbs [Abstract]
  • Θεμιστοκλεία Κανικλίδου (2012). English-Greek News Creating Narratives: A Translation Perspective [Abstract]
  • Ευαγγελία Καραγιάννη (2012). Teacher Development and Emotions: An ICT-based Reflective/ Collaborative Approach [Abstract]
  • Ιωάννης Καρράς (2012). Foreign Language Anxiety and the Use of Affective Language Learning Strategies among Greek University Students in an ESP/EAP Context [Abstract]
  • Αμαλία Μπαλούρδη (2012). World Representations in Language Exam Batteries: Critical Discourse Analysis of Texts Used to Test Reading Comprehension [Abstract]
  • Ιφιγένεια Μουλίνου (2011). Co-construction of Juvenile Delinquents’ Identity: Linguistic and Discursive Devices and their Social Impact [Abstract]

  • Βάσω Γιαννακοπούλου (2010). Norms and Habitus as Parameters in the Production of Four Greek Translations of Hamlet [Abstract]
  • Ευαγγελία Μανίκα (2006). The Use of English Modal Verbs by EFL Learners in Greek State Schools [Abstract]
  • Ιωάννα Κυνηγού (2001). Teaching English as a Foreign Language in Greek Primary Schools: A Contextualization of “Learner Autonomy” [Abstract]
  • Ιωάννης Λαμπρινάκος (2001).The Use of “Literacy Texts” and Accompanying Teaching Activities in EFL Coursebooks [Abstract]
  • Ελένη Μανωλοπούλου-Σέργη (2001).Motivation and Attitudes in Foreign Language Learning (FLL) with Specific Reference to the EFL classrooms in Greek State Junior High Schools [Abstract]
  • Δέσποινα Α. Συμεών (2000). Apologies in English and Greek [Abstract]