Skip to main navigation Skip to main content Skip to page footer
Menu

Ο ΕΛΛΗΝΙΚΟΣ ΜΥΘΟΣ ΣΤΗ ΣΥΓΧΡΟΝΗ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ: ΜΥΘΟ-ΠΟΙΩΝΤΑΣ ΤΗ ΜΕΙΟΝΟΤΗΤΑ

Μέσα από θεωρητικές προσεγγίσεις όπως το Συγκριτισμό, τη Μυθανάλυση, και τις Πολιτισμικές Σπουδές, το μάθημα αυτό αποσκοπεί στην διερεύνηση των σχέσεων μεταξύ κλασικού Ελληνικού μύθου και Αμερικανικής λογοτεχνίας—και συγκεκριμένα, καθώς το πεδίο αυτό είναι τεράστιο, εστιάζει στην παρουσίαση και διερεύνηση των τρόπων μέσα από τους οποίους οι σύγχρονες μειονότητες των Η.Π.Α. (φυλετικές, ταξικές, κοινωνικές, φύλου ή σεξουαλικού προσανατολισμού) οικειοποιήθηκαν στη λογοτεχνική τους παραγωγή τον κλασικό ελληνικό μύθο ως αλληγορία ή μεταφορά για να προβάλλουν την ταυτότητά τους και να διεκδικήσουν τα δικαιώματά τους, εφόσον ο κυρίαρχος καταπιεστικός λόγος τους απέτρεπε ή απέκλειε από κάθε άλλου είδους απευθείας εκφράσεις. Η σχέση του υλικού της «κοιτίδας του Δυτικού πολιτισμού» με τα αποπαίδια του νεότερου και ισχυρότερου ίσως τέκνου της, όμως, δεν είναι απαραίτητα μονόπλευρη ή ομαλή: συχνά η οικειοποίηση αυτή του μύθου, που η ίδια του η παγκόσμια αναγνώριση τον απειλούσε με μετατροπή σε νεκρό σχήμα λόγου, σήμαινε για το μειονοτικό εαυτό μια—στρατηγική, έστω—υποταγή στα κυρίαρχα πρότυπα του πολιτισμού των καταπιεστών του, ενώ συχνότερα ακόμα πάλι η κυρίαρχη ματιά αντιδρούσε στις μεταλλάξεις του μυθολογικού υλικού που προέκυπταν ριζωματικά από τις μειονοτικές αυτές ζυμώσεις. Το αποτέλεσμα είναι ένα πεδίο λογοτεχνικής έκφρασης ταυτόχρονα αρχετυπικό και μαχητικά ολόφρεσκο, μέσα στο οποίο οι φοιτητές/τριες θα κληθούν να μάθουν να: α. πορεύονται με τη βοήθεια των θεωριών προσέγγισης του (λογοτεχνικού) μύθου, β. γνωρίσουν έναν ικανό αριθμό έργων της Αμερικανικής λογοτεχνικής παραγωγής που εκφράζονται δημιουργικά και ποικιλότροπα μέσα από παραλλαγές του μύθου και γ. διακρίνουν τις διάφορες κατηγορίες επαναπροσέγγισης του μύθου και να αποτιμούν την ποιότητα των αποτελεσμάτων τους.

Το μάθημα περιλαμβάνει διαλέξεις από τη διδάσκουσα με προβολή οπτικοακουστικού υλικού, διάλογο στην τάξη, προφορικές παρουσιάσεις εργασιών και μία τελική ερευνητική εργασία 5.000 λέξεων περίπου (χωρίς υποσημειώσεις/βιβλιογραφία): η αξιολόγηση των φοιτητών/τριών θα γίνει μέσα από τη συμμετοχή τους στην τάξη (προφορικά και μέσω μικρών ad hoc γραπτών ασκήσεων), τις παρουσιάσεις και την εργασία τους. Κατάλογος των υπό ανάλυση έργων, καθώς και pdf των περισσότερων από αυτά, έχει ήδη αναρτηθεί στην ιστοσελίδα της διδάσκουσας στο http://users.uoa.gr/~cdokou/.