Η Σοφία Παπαευθυμίου-Λύτρα αφυπηρέτησε την 31-8-2012 από το Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας του Πανεπιστημίου Αθηνών, στο οποίο δίδαξε προπτυχιακά και μεταπτυχιακά μαθήματα και επέβλεψε διδακτορικές διατριβές ως μέλος του Τομέα Γλώσσας-Γλωσσολογίας από το 1970 στο πεδίο της Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας για τη μάθηση/ διδασκαλία/χρήση/αξιολόγηση της Αγγλικής ως Ξ.Γ. και της εκπαίδευσης καθηγητών Αγγλικής. Αφού ολοκλήρωσε τις προπτυχιακές της σπουδές στο ΤΑΓΦ του Πανεπιστημίου Αθηνών, έκανε μεταπτυχιακές σπουδές (Μ.Α.) στη Γλωσσολογία για την Αγγλική ως Ξένη Γλώσσα στο Πανεπιστήμιο του Lancaster και Ph.D. στο Πανεπιστήμιο του Λονδίνου.
Παράλληλα, οργάνωσε και διηύθυνε το ΜΠΣ – Ειδίκευση Καθηγητών Αγγλικής του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου (ΕΑΠ) βασιζόμενο εξ' ολοκλήρου στην εξ' αποστάσεως μεθοδολογία και στην χρήση της τεχνολογίας (ICT) από το 1996 έως το 2012, δραστηριοποιήθηκε και στο χώρο της διδασκαλίας και της αξιολόγησης της Ελληνικής ως Ξ.Γ. μέσα από το Διατμηματικό Πρόγραμμα για τη Διδασκαλία της Ν. Ελληνικής ως Ξ.Γ. της Φιλοσοφικής Σχολής του ΕΚΠΑ από το 1994 έως το 2012 και επί πλέον ήταν μέλος της ομάδας εμπειρογνωμονων της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για το Πρόγραμμα LINGUA από το 1989 έως το 1994.
Στα επιστημονικά της ενδιαφέροντα συγκαταλέγονται η εκμάθηση και η διδασκαλία της δεύτερης/ξένης γλώσσας, η επικοινωνία εντός και εκτός τάξης στη δεύτερη/ξένη γλώσσα, η ανάλυση λόγου, η αξιολόγηση και η πιστοποίηση της γλωσσομάθειας, η εξ αποστάσεως μάθηση και η εκπαίδευση ενηλίκων στις ξένες γλώσσες, η εκπαίδευση καθηγητών/τριών ξένων γλωσσών και η χρήση των σωμάτων κειμένων σε προγράμματα γλωσσικής εκπαίδευσης και εκπαίδευσης καθηγητών.
Στις δημοσιεύσεις της περιλαμβάνονται μεταξύ άλλων:
α) βιβλία, όπως
i) Communicating and Learning Strategies in English as a Foreign Language with Particular Reference to the Greek Learner of English. 1987. Saripolos Library No 65. School of Philosophy. Athens: The University of Athens,
ii) Language Language Awareness and Foreign Language Learning. 1998. Athens: The University of Athens
Press,
iii) Explorations in Foreign Language Classroom Discourse. 1990. PAROUSIA Monograph Series No 11. Athens: The University of Athens,
β) θεματικοί τόμοι που έχει επιμεληθεί, όπως
i) Εκπαίδευση Εκπαιδευτών Καθηγητών Ξένων Γλωσσών. 2001. Αθήνα: ΕΑΠ & ΥΠΕΠΘ,
ii) Παπαευθυμίου-Λύτρα Σοφία και Νίκος Σηφάκις (Επιμ.) , 2010. Η Εξ Αποστάσεως Ειδίκευση των Καθηγητών Ξένων Γλωσσών στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο, 1998-2009 Παρόν και Μέλλον. Πρακτικά διεθνούς ημερίδας, στο RPLTL, Research Papers in Language Teaching and Learning, e-journal by Hellenic Open University, Research in TESOL, EFL, Applied Linguistics. Vol. 2. http://rpltl.eap.gr,
γ) μεγάλος αριθμός άρθρων δημοσιευμένα σε διεθνή και Ελληνικά επιστημονικά περιοδικά και θεματικούς τόμους που αναφέρονται σε θέματα μάθησης, διδασκαλίας, χρήσης και αξιολόγησης της Αγγλικής και δευτερευόντως της Ελληνικής ως Ξ.Γ. ως και σε θέματα εκπαίδευσης καθηγητών/τριών Ξ.Γ.